Tabányi Mihály és a csillogó harmonika

 

Tabányi Mihály életútja hatással volt mindenkire, aki megismerte. Bár a klasszikus zene felől indult, később egyértelműen a könnyűzene területén lett sztár. Talán azért nevezték el harmonika királynak, és lett népszerű nemcsak Magyarországon, hanem Európa szerte, sőt a tengerentúlon is, mert nagyon sokféle műfajban, stílusban otthonosan érezte magát.

Tabányi nagyon sok átiratot készített, és előszeretettel játszotta Scarlatti és Beethoven billentyűs szonátáit, Johann Sebastian Bach kompozícióit, Brahms magyar táncait, akárcsak népzenét vagy Kodály Székely fonóját. Egy bizonyos műfaji határt sose lépett át, pop-és rockzenét nem játszott, habár elismerte a létjogosultságát, de ő az élő koncertzene világát érezte magáénak. Számos saját szerzeménye közül a legnépszerűbbek: Valse Musette az „Esőcseppek” című Yves Montand filmből, a Csillogó harmonika és a Virágkeringő.    

Feltűnésétől kezdve, a templomi orgonálástól a jazz harmonikázásig igen sokrétű zenéléssel kápráztatta el híveit. Páratlan lénye, rejtélye volt a hangszerének, a harmonikájának, amit csak a nagy mesterek képesek megfejteni. Nemcsak bűvös hangja, hanem királyi megjelenése is rabul ejtette a közönséget. Könnyed elegancia, mesterségbeli virtuozitás, derű volt Tabányi játékában.

Tabányi Mihálytól olyan művészekről hallhattunk a zenei világból, akik a mi számunkra már történelmi távlatban vannak. Mi már nem ismerhettük őket, nem beszélhettünk velük, csak az elmúló idő távlatából csodálhatjuk őket. A jelenből visszatekintve ők már egy mára letűnt kor képviselői. Tabányi Mihály együtt dolgozott velük, a személyes történeteivel és visszaemlékezéseivel közelebb hozta őket hozzánk. Olyan sztárokat kísért zenekarával, mint Honthy Hanna, Fényes Kató, Kapitány Anna, Karády Katalin, Lantos Olivér, Sárdy János, Laboch Gerard, Caterina Valante, Záray Márta, Vámosi János, vagy a két Latabár és egyéb kiválló előadókat. Zenekarába mindig kiváló muzsikusokat szerződtetett, mint Sebestyén Ernő /hegedű/, Pitó Tibor, Tihanyi Péter /zongora/, Szabó Sándor „sült hal”, Kovács Andor /gitár/, Kovács Gyula /dob/, Bergendy István, Bergendy Péter, Mittai Attila, Váradi György, Wirth Rudolf /szaxofonok, klarinét/ idősebb Pege Aladár /bőgő/, Balogh Géza /hawaii gitár/, Beamter „Bubi”Jenő /vibrafon/ és még sorolhatnánk a neveket.

A Tabányi együttes a háború alatt minden héten játszott a katona rádióban, ahol a frontról érkező katonai híreket közvetítették. Tabányi Mihály a zenekarával szórakoztató zenét játszott, hogy a katonák pár percre-órára el tudják felejteni a háborút.

1940 húsvét hétfőjén Marnitz Frigyes megrendezte Magyarországon az első harmonika versenyt, a zsúfolásig megtelt Vigadó nagytermében. A versenyen több mint száz harmonikás vett részt amatőr és hivatásos zenész kategóriában. A hivatásos zenész kategóriában Tabányi Mihály lett az első, aki ekkor ízlelte meg a hírnév örömét. Zsinórban hétszer nyerte meg a hazai és nemzetközi szólóharmonika versenyeket. Játékát több mint 400 gramofonlemez őrzi. A korabeli kritikák sokoldalúságát, játékintelligenciáját és a zenei fantáziáját emelték ki.

Nagyon örült, amikor a Zeneakadémián Kodály Zoltán, aki nem kedvelte a harmonikát, azt nyilatkozta, hogy elismeri a harmonikát koncerthangszernek, ha Tabányi játszik rajta. Mikor Tabányi elkezdte zeneakadémiai tanulmányait 1941-ben, már népszerű harmonikaművész volt. A Zeneakadémián ekkor még nem volt harmonika és jazz tanszék sem. A jazz tanszék 1964-ben alakult. A harmonika felsőfokú képzése a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Budapesti Tanárképző Intézetében indult meg az 1984/85-ös tanévben. Azóta a szakot Ernyei László nemzetközileg is elismert szakember irányítja.

Tabányi Mihály negyvenes évek elején a Bristol Hall zenekarában együtt játszott Cziffra Györggyel, id. Pege Aladárral, énekeseik Diana Clayton és Anita Best voltak.

1945-ben megalapította 8 tagú zenekarát, melynek karmestere is volt. 1945 és 1962 között zenekara tagjai: Turán László /zongora/, Beamter Jenő /vibrafon/, Balogh Géza /hawaii gitár/, Kovács Andor /gitár/, Pege Aladár /bőgő/, Kovács Gyula /dob/. Tabányi elmondása szerint, ez volt az Aranycsapat. 1949 és 1956 között a Tabányi zenekar az EMKE Kávéházban játszott, amely Tabányi Mihály muzsikájának fellegvára lett. Az EMKE volt ebben a korban Magyarország zenei központja. Az EMKE egy 600 személyes koncert kávéház volt, ahol minden szombaton és vasárnap koncerteket tartottak, amelyeken nyitányokat, film-és vacsora zenét valamint jazzt játszottak. A kávéházban Magyarország akkori összes sztárja fellépett.

Egy–egy koncert után, amikor érzelmileg kimerült, akkor az emberekkel való találkozás jelentett számára feltöltődést. Az egyik ilyen helyszín a bolhapiac volt. Szeretett oda járni, szeretett alkudni, ami lényegében egy játékos párbeszéd volt számára.

Tabányi a negyvenes-ötvenes évek egyik legnépszerűbb hazai szórakoztató muzsikusa volt, továbbá ekkor ért csúcsra a zenekara is. Az ötvenes-hatvanas években Tabányi Mihály rendszeresen „igazolt le” zenekarába tehetséges fiatal muzsikusokat, mit például a zongorista Szakcsi Lakatos Bélát vagy Csányi Mátyást, aki úgy játszott a gitáron, mint George Benson, világhírű amerikai gitáros, zeneszerző fénykorában.

„Ez egy csoda hangszer! Nem véletlen, hogy az orgonáról erre tértem át. Óriási előnye, hogy a hangterjedelme megközelíti a zongora hangterjedelmét, tehát a hét és fél oktávot, amit a zongorán nem is játszanak ki, csak a hegedűsök, amikor frageoletet /üveghangot/ játszanak a 13. fekvésben. Ezt onnan tudom, hogy részben hegedűs is vagyok. De a harmonikán úgy lehet frazírozni, olyan pianot, crescendot, fortissimot tudsz játszani, amit se hegedűn, se zongorán, se orgonán nem lehet. 10 hangot tudsz egyszerre megfogni. Ezután jön a frazírozás, ami a művészet.” – vallotta Tabányi Mihály.

Folyamatosan készültek jazz-és tánczenei hanglemezei, amelyek kiadásáért komoly versengés zajlott a kor legnagyobb kiadói között (Radiola, Imperial, Siemens, Odeon, Superphon, Tonalit, Mesterhang). 1957-ben megjelent a Boogie a harmonikán című lemez, amely az első magyar west coast stílusú felvétel volt. 1986-ban pedig Tabányi Mihály válogatott felvételei is megjelentek Csillogó harmonika címen.

 „Nem tudok az íróasztal mögé ülni”- mondta, amikor Aczél György felkérte, hogy tanítson a főiskolán. Ő kint élt a „terepen”, rengeteget koncertezett, járta a világot. Az élete a színpad a közönség szórakoztatása volt. Hitt az élő zene erejében, amikor rezeg a levegő.

Tabányi vitalitása, ereje legendássá vált, ugyanis a kilencvenes években egy nála 40 évvel fiatalabb zenészekből álló blues zenekarral, a Palermo Boogie Ganggel koncertezett és készített lemezeket. Találkozhattunk vele 1998 után is budapesti, albertirsai, pilisi, keszthelyi és más városokban és településeken szervezett koncertjein, televízió- és rádióadásokban. Elmondása szerint ekkor többet koncertezett, mint 30 évvel korábban. 

Élete legnagyobb szakmai elismerése az eMeRTon díj átvétele volt 2000-ben. Tabányi nevéhez fűződik Budapesten az első olyan hangverseny, amelyen a harmonika, mint koncert hangszer szólalt meg. Nagy öröm volt számára, amikor 2002-ben a Zeneakadémián a Vásáry Tamás vezényelte koncerten adott elő egy harmonika versenyművet, amit Balogh Sándor zongoraművész, zeneszerzővel közösen írtak, „Harmonikavarázs” címmel.

A Harmonikások Országos Társasága, Tabányi Mihály 95. születésnapján tartott, a tanítványai által szervezett ünnepi koncerten születésnapját, február elsejét a Magyar Harmonikások Napjává nyilvánította.

2017-ben a Harmonikások Országos Társasága azon személyek, közösségek munkásságának méltó elismerésére, akik hosszú időn át folytatott tevékenységükkel kimagasló érdemeket szereztek a harmonika népszerűsítése, oktatása, a művészi harmonikázás területén, részükre a Tabányi Mihály Díj kitüntető címet alapította

2019 februárjában a szokásos albertirsai Harmonikások napi Gálaműsor keretében még együtt ünnepeltük a 98. születésnapját, amit a Harmonikások Országos Társasága rendezett.

Tabányi Mihály 2019. július 2-án hunyt el.

Testi-lelki jó barátja volt Csík János, a legendás komáromi táncdalénekes és a komáromi hajógyár vezérigazgató helyettese. Továbbá kiváló kapcsolatot ápolt Orosz Jánossal és Bartos Gyulával (zongoraművészek), Starnfeld Aladárral és Géczy Dorottyával (énekesek), Szabó Sándorral (hegedűművész), Schéner Mihállyal (festőművész), Zsolnai Mihállyal (fafaragó népi iparművész), Dr. Mayer Józseffel, (hatalmas lemez-és újságcikk gyűjteménnyel rendelkezik a korabeli és a jelenkori zenei élet kiválóságairól) és Dr. Szabó Józseffel, aki az egészségére vigyázott. 1987-től egészen haláláig tagja volt az Albertirsa Baráti Körének.

Az 1959-ben alapított magániskolájában 2011-ig tanított és tanítványaival együtt, akikre nagyon büszke volt. Rendszeresen koncertezett az IBS (International Buda Stage) színpadán és vidéki művelődési házakban. Az IBS ebben a korszakban Budapest kulturális életének ismert és elismert helyszíne lett. Tanítványai viszik tovább a harmonika, a harmonikázás örömét. Közülük többen külföldön is ismertek, koncertező művészek, tanárok. Pajger Éva, Mezei János, Babicsek Bernát, Orosz Zoltán, Molnár György, Mezei Gábor, Szász Szabolcs, Móger Péter, Pintér Krisztina, Magyar Aranka, Bódi Gyula, ifj. Dudás András, Da-Ronco Zoltán, Kovács Dániel, Kéry Vencel, Füzesséry András, Iványi Domokos, Tóth László, hogy név szerint is megemlítsünk közülük, a teljesség igénye nélkül. Személyes példamutatásán és kiemelkedő művészetén alapuló életműve intenzíven él tovább egykori és jelenkori növendékeinek munkásságában.

Fellépések

Érdekességek

Különleges képek

Kották

Plakátok, újságcikkek

További részletek:

» Tabányi Mihály 100.

» Egy karrier kezdete

» Tabányi Mihály külföldön

» Díjak elismerések

 

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.